Rezultaty projektu
REZULTATY PROJEKTU na padlecie:
ĆWICZENIA LEKSYKALNO - GRAMATYCZNE
INNOWACJA PEDAGOGICZNA CLIL i PBL - biologia / język angielski
INNOWACJA PEDAGOGICZNA CLIL i OUTDOOR EDUCATION - geografia / język angielski
W trakcie roku szkolnego przeprowadzono cykl lekcji otwartych z wykorzystaniem materiałów leksykalno-gramatycznych stworzonych przy użyciu narzędzi TIK czyli technologii informacyjno-komunikacyjnych.
CZERWIEC 2025
Uczniowie naszej szkoły zapoznali się z efektami projektu „Życiodajna i śmiercionośna siła wody”, realizowanego jako innowacja pedagogiczna. Uczniowie klasy 3f, którzy od września realizowali projekt przygotowali wystawę, na której znalazły się prezentacje, opisy doświadczeń oraz zdjęcia z przeprowadzonych działań. Projekt był realizowany pod opieką mgr Marty Grabiec i mgr Elżbiety Mirek.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Uczniowie kl. 3h wzięli udział w outdoorowej lekcji języka angielskiego, która odbyła się w Muzeum Południowego Podlasia. Podczas zwiedzania korzystali z audioprzewodników w języku angielskim, dzięki którym mogli zapoznać się z wystawami stałymi w języku obcym. Następnie, pracując w grupach, przygotowali prezentacje dotyczące wybranych eksponatów i wystaw. Była to doskonała okazja do połączenia nauki języka angielskiego z poznawaniem historii i kultury regionu w praktyczny i angażujący sposób.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
My Hometown – SWOT Analysis (CLIL)
W ramach realizacji innowacji „Teaching Geography using English” uczniowie klasy 3e pod opieką mgr Izabeli Marczewskiej i mgr Marzeny Niemyskiej uczestniczyli w lekcji geografii z wykorzystaniem metody CLIL, która dotyczyła analizy mocnych i słabych stron rodzinnego miasta – Biała Podlaska – przy użyciu narzędzia SWOT analysis. Na początku uczniowie poznali znaczenie pojęć: Strengths (mocne strony), Weaknesses (słabe strony), Opportunities (szanse), Threats (zagrożenia) oraz sposób ich zastosowania w analizie społeczno-geograficznej. Następnie, pracując z kartą pracy, uczniowie stworzyli analizę SWOT dla Białej Podlaskiej, uwzględniając takie aspekty jak lokalizacja, infrastruktura, środowisko, możliwości rozwoju czy wyzwania dla miasta. Lekcja pozwoliła uczniom rozwinąć umiejętność krytycznego myślenia, pracy w grupie oraz posługiwania się językiem angielskim w kontekście lokalnym i praktycznym.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
W czerwcu odbyła się wyjątkowa lekcja poezji rosyjskiej na świeżym powietrzu. Natura, przestrzeń i poezja stworzyły niepowtarzalną atmosferę sprzyjającą nauce. Zajęcia zorganizowała pani mgr Olena Wasilewska. Uczniowie czytali wiersze na głos, dzielili się swoimi przemyśleniami i odkrywali piękno języka rosyjskiego poza szkolnymi murami. Taka forma zajęć to doskonałe połączenie literatury, inspiracji i kontaktu z naturą.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
W czerwcu uczniowie klasy 3c, pod opieką mgr Doroty Migasiuk i mgr Joanny Orlik, wzięła udział w wyjątkowej lekcji outdoorowej, odwiedzając schronisko dla zwierząt „Azyl”. Uczniowie nie tylko pomagali i poznawali historie podopiecznych, ale także spędzili czas w miejscu pełnym ciepła i troski. Wykorzystali również język angielski w praktyce, rozmawiając o zwierzętach i ich potrzebach. Była to lekcja przepełniona empatią, zaangażowaniem oraz autentycznym kontaktem z językiem i światem.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
MAJ 2025
OUTDOOR EDUCATION – lekcje poza środowiskiem klasy - informatyka
Czterolekcyjny cykl zajęć terenowych w pobliskim parku, których głównym tematem było cyfrowe mapowanie z elementami języka angielskiego. Uczniowie zostali podzieleni na grupy i bardzo aktywnie uczestniczyli we wszystkich etapach projektu. Zajęcia odbywały się pod opieką mgr Anny Sawczuk-Maksymowicz.
Podczas pierwszej lekcji zapoznali się z pojęciem cyfrowego mapowania oraz poznali podstawowe angielskie słownictwo związane z nawigacją, takie jak compass, trail, landmark. Pracując w parach, ćwiczyli używanie tych słów w prostych zdaniach i lokalizowali punkty orientacyjne w terenie.
Na drugich zajęciach uczniowie skupili się na zbieraniu danych geograficznych z użyciem aplikacji GPS Logger. Uczniowie uczyli się jak rejestrować współrzędne, a następnie wykonywali zadania w grupach, zapisując dane i opisując punkty w języku angielskim.
Trzecia lekcja poświęcona była analizie i wizualizacji zebranych danych. Uczniowie pracowali z tabletami i komputerami, tworząc mapy z naniesionymi punktami i dodając krótkie angielskie opisy. Dzięki temu nauczyli się, jak przekształcić dane terenowe w czytelne wizualizacje.
Na zakończenie, podczas czwartej lekcji, uczniowie prezentowali wyniki swojej pracy – każda grupa przedstawiła swoją mapę i opisała ją po angielsku. Po prezentacjach odbyła się krótka dyskusja oraz wspólne podsumowanie całego projektu.
Zajęcia były bardzo udane – uczniowie nie tylko nauczyli się podstaw cyfrowego mapowania, ale także rozwijali swoje kompetencje językowe, informatyczne i społeczne.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Environmental Pollution – Let’s take Action (lekcja outdoorowa)
W ramach realizacji innowacji „Teaching Geography using English” uczniowie klasy 2d podczas lekcji terenowej pracowali metodą projektu na temat zanieczyszczenia środowiska (Environmental Pollution). Na początku zostali podzieleni na grupy i otrzymali konkretne zadania do wykonania – każda grupa zajmowała się innym rodzajem zanieczyszczenia: air pollution, water pollution, land pollution lub noise pollution. Uczniowie wykorzystali poznane wcześniej słownictwo, takie jak: waste, smog, chemicals, litter, recycle, toxic, pollution, clean environment, take action, protect nature. W terenie obserwowali otoczenie, sporządzali notatki i wykonywali szkice do plakatu. Następnie przygotowali plakaty z hasłami i grafiką, które promują ochronę środowiska i działania zapobiegające zanieczyszczeniom. Lekcja połączyła naukę języka angielskiego z edukacją ekologiczną i działaniem praktycznym. Uczniowie pracowali pod czujnym okiem mgr Izabeli Marczewskiej i mgr Marzeny Niemyskiej
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
KWIECIEŃ 2025
30 kwietnia młodzież klasy 3c, pod opieką mgr Elżbiety Mirek i mgr Oleny Wasilewskiej, uczestniczyła w wyjątkowej lekcji outdoorowej w Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej. Zajęcia poświęcone były Pereborom – tradycyjnym wzorom zdobniczym, których znaczenie i symbolika zostały przybliżone uczniom. Młodzież miała również okazję wykonać własnoręcznie bransoletki inspirowane lokalnymi motywami. Była to żywa lekcja o dziedzictwie kulturowym, łącząca historię, sztukę, kreatywność i praktyczne zastosowanie języka angielskiego.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
W ramach realizacji projektu Erasmus+ uczniowie klasy 3H uczestniczyli w zajęciach plenerowych z języka niemieckiego (Outdoor Education). Zajęcia te stworzyły doskonałą okazję do kształtowania, doskonalenia i wykorzystania szerokiej gamy umiejętności przekrojowych — takich jak komunikatywność, praca zespołowa, kreatywność i przedsiębiorczość.
Podczas zajęć powstał film na temat ich wymarzonych zawodów w przyszłości. Uczniowie mieli możliwość uczestnictwa w aktywnej formie edukacji, opartej na bezpośrednim doświadczaniu (experiential learning).
https://drive.google.com/.../1Ul759HP6d4U8zCMLIPD.../view...
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
TrashHunt (lekcja outdoorowa)
W ramach realizacji innowacji „Teaching Geography using English” uczniowie klasy 2d podczas lekcji terenowej wzięli udział w aktywności TrashHunt, której celem było praktyczne poznanie zasad ochrony środowiska oraz segregacji odpadów. Na początku zajęć uczniowie zostali podzieleni na grupy i przypomnieli sobie podstawowe zasady segregowania śmieci. Wprowadzono oraz utrwalono angielskie słownictwo z zakresu ekologii i recyklingu, m.in.: recycle, waste, rubbish, plastic, paper, glass, metal, organic, bin, environment, clean up. Następnie uczniowie w grupach zbierali odpady w wyznaczonym terenie, a potem klasyfikowali je według rodzaju, przyporządkowując do odpowiednich kategorii recyklingu. Zajęcia miały na celu kształtowanie postaw proekologicznych, rozwijanie umiejętności pracy zespołowej oraz wykorzystanie języka angielskiego w praktycznym kontekście. Opiekę nad uczniami objęły mgr Izabela Marczewska i mgr Marzena Niemyska.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
25 kwietnia 2025 r. - DZIEŃ OTWARTY SZKOŁY – Prezentacja działań w ramach projektu Erasmus+
W ramach Dnia Otwartego Szkoły mgr Magda Chomiuk oraz mgr Karolina Kulicka zaprezentowały odwiedzającym założenia i cele realizowanego w naszej placówce projektu „Nowy Wymiar Kraszaka” w ramach programu Erasmus+. Uczniowie oraz goście mieli okazję zapoznać się z tematyką szkoleń, w których brali udział nauczyciele, a także dowiedzieć się więcej o innowacjach wdrażanych w szkole. Prezentacja ukazała, jakie korzyści niesie ze sobą udział w międzynarodowym projekcie – zarówno dla uczniów, jak i całej społeczności szkolnej.

** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
W ramach realizacji innowacji „Teaching Geography using English” podczas tegorocznego Dnia Otwartego Szkoły uczniowie, pod opieką mgr Izabeli Marczewskiej i mgr Marzeny Niemyskiej, zaprezentowali wybrane działania realizowane w ramach projektu Erasmus+, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć prowadzonych metodą CLIL (Content and Language Integrated Learning). Zwiedzający mieli okazję zobaczyć, jak wygląda nauka geografii po angielsku. Przygotowano interaktywne quizy i prezentacje tematyczne, które cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno uczniów, jak i rodziców. Wśród atrakcji znalazły się m.in.:
- Flag Master – quiz rozpoznawania flag państw świata,
- Geography Quiz – test wiedzy o kontynentach, krajach i stolicach,
- Solar System Challenge – interaktywny quiz o planetach i ciałach niebieskich.
Uczniowie wcielili się w rolę prowadzących i z dumą prezentowali efekty swojej pracy oraz zdobyte kompetencje językowe i przedmiotowe. Wydarzenie pokazało, że nauka może być angażująca, nowoczesna i prowadzona w języku obcym – z korzyścią dla rozwoju ucznia.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Nowy wymiar rozrywki w Kraszaku!
W związku z niedawną premierą wirtualnego Escape Roomu stworzonego przez wyjątkowo utalentowanych uczniów naszej szkoły prezentujemy osoby odpowiedzialne za jego realizację. Za stronę techniczną odpowiadają nasi mistrzowie kodu: Filip Samociuk z klasy 3i – główny programista projektu – oraz Tomek Sawtyruk z klasy 1a. Dzięki ich wiedzy i kreatywności powstała solidna baza pokoju zagadek.
Gra zyskała niepowtarzalny klimat dzięki Maksymilianowi Panasowi z klasy 3i, który wykreował wszystkie postaci i grafiki. Atmosferę Escape Roomu tworzy muzyka, za którą odpowiadał Kacper Osipiuk z klasy 3i. Scenariusz oraz warstwę merytoryczną przygotowały z ogromną starannością uczennice klasy 4a – Natalia Byczyk i Klaudia Kuźmiuk. Escape room to nie tylko projekt – to pokaz możliwości naszych uczniów i dowód na to, że młode talenty mają moc tworzenia czegoś niezwykłego. To efekt pasji, współpracy i ogromnego zaangażowania.
Przedsięwzięcie było realizowane pod opieką mgr Anny Sawczuk-Maksymowicz, mgr Małgorzaty Tokarskiej i mgr Katarzyny Wołosiuk.

** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
W ramach projektu „Życiodajna i śmiercionośna siła wody”, realizowanego jako innowacja pedagogiczna, uczniowie klasy 3f pod opieką mgr Marty Grabiec i mgr Elżbiety Mirek uczestniczyli w lekcji outdoorowej przy miejskiej tężni solankowej. Uczniowie w ładnych okolicznościach przyrody dowiedzieli się jakie są właściwości zdrowotne tężni i poznali słownictwo związane z tą tematyką, dzięki lekcji przeprowadzonej metodą CLIL.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
MARZEC 2025
W ramach projektu eTwinning European Cultures szkoły partnerskie wymieniły się pytaniami dotyczącymi poszczególnych państw, ich zwyczajów i tradycji. Nasi uczniowie odpowiadali online na pytania przygotowane przez szkoły ze Słowacji, Turcji i Grecji.

** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Uczniowie z klas 3g, 3d i 3b uczestniczyli w kolejnym spotkaniu w ramach projektu „Mind your Words", koordynowanego przez mgr Adrianę Izdebską i mgr Annę Trochimiuk- Michalak. Młodzież naszej szkoły miała okazję ponownie porozmawiać z rówieśnikami z Wysp Kanaryjskich. Tym razem uczniowie oprowadzili swoich internetowych przyjaciół po naszej szkole i pokazali najciekawsze miejsca.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
W ramach projektu eTwinning w naszej szkole uczniowie klasy 1b pod opieką mgr Joanny Orlik, mgr Anny Różańskiej i mgr Oleny Wasilewskiej otrzymali listy od uczniów z zaprzyjaźnionej szkoły w Barcelonie- Institut Ramon Casas i Carbó Carrer de Lluís Companys.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
W ramach realizacji innowacji „Teaching Geography using English” uczniowie klasy 2e pod opieką mgr Izabeli Marczewskiej i mgr Marzeny Niemyskiej uczestniczyli w lekcji geografii, która została przeprowadzona z wykorzystaniem metody CLIL i dotyczyła Celów Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals – SDGs) opracowanych przez ONZ. Na początku uczniowie poznali 17 globalnych celów poprzez krótkie wprowadzenie oraz film edukacyjny w języku angielskim, który wyjaśniał znaczenie każdego z nich (np. No poverty, Clean water and sanitation, Climate action, Quality education). Następnie uczniowie, pracując w grupach, analizowali wybrane cele, zastanawiając się nad ich znaczeniem, przykładowymi działaniami oraz wpływem na życie lokalne i globalne. W drugiej części zajęć każda grupa przygotowała plakat promujący wybrany cel, wykorzystując poznane słownictwo i własne pomysły graficzne. Lekcja połączyła naukę języka angielskiego z edukacją obywatelską, rozwijając świadomość globalnych problemów i kompetencje kluczowe uczniów.

** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
LUTY 2025
W lutym odbył się konkurs na logo projektu eTwinning pt. „European Cultures”. Nasza szkoła zgłosiła własną propozycję i wzięła udział w rywalizacji wraz z uczniami z Turcji, Słowacji i Grecji. W wyniku głosowania przeprowadzonego wśród młodzieży ze wszystkich krajów uczestniczących zwyciężył projekt zaproponowany przez tureckich uczniów. Poniżej prezentujemy logo stworzone przez naszych uczniów.

** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Tourist Regions of the World (CLIL)
W ramach realizacji innowacji „Teaching Geography using English” uczniowie klas drugich uczestniczyli w lekcji geografii z wykorzystaniem metody CLIL, która była poświęcona tematyce turystycznych regionów świata. Uczniowie poznali główne regiony turystyczne świata oraz walory przyrodnicze, kulturowe i społeczne wybranych krajów. W trakcie zajęć uczniowie prezentowali przygotowane prezentacje multimedialne o wybranych państwach, uwzględniając informacje takie jak: atrakcje turystyczne, klimat, krajobraz, tradycje, lokalna kuchnia. Prezentacje zawierały ciekawostki i zachęcały do odwiedzenia danego kraju. Uczniowie wykorzystywali język angielski do przekazywania informacji, rozwijając jednocześnie wiedzę geograficzną i kulturową. Lekcja łączyła naukę języka z edukacją globalną i promowała umiejętności prezentacyjne oraz współpracę w grupie. Uczniowie pracowali pod opieką mgr Izabeli Marczewskiej i mgr Marzeny Niemyskiej.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
W ramach realizowanego w naszej szkole projektu eTwinning uczniowie klasy 1b pod opieką mgr Joanny Orlik, mgr Anny Różańskiej i mgr Oleny Wasilewskiej przygotowali i wysłali pocztówki świąteczne i listy do partnerskiej szkoły w Barcelonie - Institut Ramon Casas i Carbó. Teraz z niecierpliwością czekamy na listy z Hiszpanii.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Uczniowie z klas 3 d i 3 g pod czujnym okiem mgr Adriany Izdebskiej i mgr Anny Trochimiuk-Michalak uczestniczyli w spotkaniu online ze swoimi rówieśnikami, reprezentującymi szkołę IES Lomo de La Herradura z Wysp Kanaryjskich. Wydarzenie było okazją do wyśmienitej integracji, a także doskonalenia umiejętności językowych. Obie strony z entuzjazmem podeszły do pomysłu kolejnych spotkań.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
W ramach projektu eTwinning European Cultures odbyło się spotkanie organizacyjne online, w którym uczestniczyła mgr Joanna Orlik. Ustalono na nim harmonogram programu i jego założenia. Koordynatorem przedsięwzięcia jest szkoła ze Słowacji Hotelová akadémia, Mikovíniho 1 w Bratysławie. Uczestniczą w nim też szkoły z Turcji i Grecji.

** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Solar System (CLIL)
W ramach realizacji innowacji „Teaching Geography using English” uczniowie klasy 2g pod opieką mgr Izabeli Marczewskiej i mgr Marzeny Niemyskiej uczestniczyli w lekcji geografii, która została przeprowadzona z wykorzystaniem metody CLIL (Content and Language Integrated Learning). Uczniowie poznali podstawowe angielskie słownictwo związane z Układem Słonecznym, takie jak: planet, Sun, Moon, orbit, gravity, Mercury, Venus, Earth, Mars, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptune. W trakcie zajęć uczniowie obejrzeli krótki film edukacyjny w języku angielskim przedstawiający planety Układu Słonecznego oraz ich charakterystyczne cechy. Następnie wzięli udział w interaktywnym quizie sprawdzającym znajomość słownictwa i zrozumienie treści filmu. Zajęcia połączyły naukę treści przyrodniczych z rozwijaniem kompetencji językowych.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności
W procesie powstawania Escape Roomu uczniowie klasy 3i stworzyli protagonistę naszego projektu-postać młodego Kraszewskiego
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
W ramach projektu „Życiodajna i śmiercionośna siła wody”, realizowanego jako innowacja pedagogiczna, uczniowie klasy 3f zgłębiali temat nadmiaru i niedomiaru wody w organizmach. Uczestnicy projektu prezentowali efekty przeprowadzonych doświadczeń. Zwieńczeniem tematu była lekcja, przeprowadzona metodą CLIL, w trakcie której uczniowie, odpowiadali na postawione im pytania w języku angielskim na tematu takie jak: jaka jest rola wody w komórce, co się dzieje, gdy jest za mało lub za dużo wody w organizmie.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
LISTOPAD 2024
W ramach projektu „Życiodajna i śmiercionośna siła wody”, realizowanego jako innowacja pedagogiczna, uczniowie klasy 3f zgłębiali temat znaczenia wody w organiźmie człowieka. We wrześniu uczniowie zostali podzieleni na grupy projektowe i pierwsza z nich przygotowywała logo projektu. W październiku druga grupa pracowała nad stworzeniem modelu składu chemicznego człowieka. Efekty pracy zespołowej zostały zaprezentowane w listopadzie na wspólnej lekcji o węglowodanach metodą CLIL. Autorkami projektu są mgr Marta Grabiec i mgr Elżbieta Mirek.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Uczniowie z klas o profilu matematyczno-fizyczno-informatycznym tworzyli prezentacje o patronie szkoły Józefie Ignacym Kraszewskim i tajemnicach zabytkowego budynku dawnej Akademii Bialskiej, w którym mieści się nasze liceum. Młodzież pracowała w aplikacjach z wykorzystaniem narzędzi AI, tworząc elementy Escape Roomu. Pomimo dużej oszczędności czasu i atrakcyjnej formy efekty prezentacji wygenerowanych dzięki aplikacjom wymagają korekty. Rozwiązania wykorzystujące AI okazują się zatem przydatnym wsparciem, ale nie mogą pozostać jedyną formą tworzenia projektów edukacyjnych.
Prezentacja 1 Prezentacja 2 Prezentacja 3
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Urban Landscape – advantages and disadvantages
W ramach realizacji innowacji „Teaching Geography using English” uczniowie klasy 2e pod opieką mgr Izabeli Marczewskiej i mgr Marzeny Niemyskiej uczestniczyli w lekcji geografii, której tematem był krajobraz wielkomiejski oraz analiza zalet i wad życia w dużym mieście. Uczniowie poznali cechy charakterystyczne krajobrazu miejskiego (urban landscape) oraz słownictwo angielskie związane z tematyką miejską (np. skyscrapers, public transport, pollution, green spaces, traffic). Podczas zajęć uczniowie prezentowali przygotowane wcześniej prezentacje multimedialne w języku angielskim, przedstawiające plusy i minusy życia w dużych aglomeracjach. Następnie indywidualnie i w parach wypełniali karty pracy, analizując przedstawione informacje i utrwalając słownictwo. Lekcja łączyła treści geograficzne z nauką języka angielskiego, rozwijając kompetencje językowe, analityczne oraz umiejętność prezentowania i argumentowania.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
W ramach realizacji innowacji „ Teaching Geography using English " uczniowie klasy 2d uczestniczyli w lekcji outdoorowej (podczas wycieczki do Warszawy) z geografii pt. " Walory kulturowe Warszawy. Zmiany zachodzące w wyniku procesu urbanizacji". Uczniowie poruszając się ulicami miasta, zwracali uwagę na zabytki kulturowe oraz główne cechy krajobrazu wielkomiejskiego. Po powrocie uczniowie przygotowali prezentacje multimedialne pt. "Wady i zalety krajobrazu wielkomiejskiego", "Walory przyrodnicze i kulturowe Warszawy ", "10 największych miast na świecie ". Prezentacje zostały przygotowane w języku angielskim. Opiekę nad uczniami sprawowały mgr Izabela Marczewska i mgr Marzena Niemyska.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
PAŹDZIERNIK 2024
W październiku 2024 został zrealizowany kolejny etap projektu "Mind your words". Uczniowie mieli za zadanie wykonanie krótkiej prezentacji o swoich zainteresowaniach za pomocą aplikacji Chatterpix. Profile uczniów zostały umieszczone na platformie Padlet, do której dostęp mają wszystkie szkoły uczestniczące w projekcie. Działanie to miało na celu poznanie i uzyskanie informacji o uczestnikach projektu.

** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Architectural Landmarks of Biała Podlaska (outdoor lesson)
W ramach realizacji innowacji „Teaching Geography using English” uczniowie klasy 2d podczas lekcji terenowej wzięli udział w aktywności, podczas której poznali i utrwalili słownictwo w języku angielskim związane z architekturą i zabytkami (np. landmark, church, palace, tower, historic building). Tematem zajęć były najważniejsze obiekty architektoniczne Białej Podlaskiej. Uczniowie pracowali w grupach z wykorzystaniem kart pracy oraz map miasta. Ich zadaniem było odnalezienie i oznaczenie na mapie głównych zabytków, takich jak m.in. Pałac Radziwiłłów, kościół św. Anny czy zabytkowe kamienice. Praca zespołowa sprzyjała komunikacji w języku angielskim oraz rozwijaniu umiejętności geograficznych i językowych. Zajęcia miały charakter praktyczny i interaktywny, łącząc treści geograficzne z nauką języka angielskiego.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
W ramach realizacji innowacji uczniowie klasy 3f pod opieką mgr Elżbiety Mirek i mgr Marty Grabiec uczestniczyli w lekcji biologii, która została przeprowadzona z wykorzystaniem metody CLIL (Content and Language Integrated Learning). Uczniowie poznali podstawowe angielskie słownictwo związane z układem oddechowym. W trakcie zajęć uczniowie czytali tekst dotyczący wymiany gazowej a następnie łączyli nazwy organów z funkcjami jakie pełnią w tym procesie. Zajęcia połączyły naukę treści przedmiotowych z rozwijaniem kompetencji językowych.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
WRZESIEŃ 2024
W ramach realizacji innowacji „Teaching Geography using English” uczniowie klasy 2e pod opieką mgr Izabeli Marczewskiej i mgr Marzeny Niemyskiej uczestniczyli w lekcji geografii, która została przeprowadzona z wykorzystaniem metody CLIL. Podczas lekcji uczniowie zapoznali się z podstawowym słownictwem w języku angielskim związanym z mapą, takim jak: map, equator, longitude, latitude, prime meridian, coordinates. Uczniowie uczyli się lokalizować miejsca na mapie przy użyciu współrzędnych geograficznych oraz określać położenie względem równika i południka zerowego. W drugiej części zajęć uczniowie pracowali z mapą oraz wykonywali zadania polegające na odczytywaniu i zapisywaniu współrzędnych wybranych punktów na mapie. Na zakończenie lekcji uczniowie utrwalili słownictwo poprzez grę językową na platformie Wordwall, która pomogła im lepiej zapamiętać nowe terminy i sprawdzić swoją wiedzę w angażujący sposób.
** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
W ramach realizacji projektu Nowy Wymiar Kraszaka Erasmus+ nasza szkoła rozpoczęła współpracę ze szkołą z Wysp Kanaryjskich i przystąpiła do realizacji projektu o nazwie "Mind your words". 30 września 2024 r. odbyło się spotkanie online, w którym uczestniczyły mgr Adriana Izdebska i mgr Anna Trochimiuk-Michalak oraz koordynator ze szkoły partnerskiej Itahisa Melian. Podczas spotkania zostały wyznaczone cele i opracowano harmonogram spotkań na najbliższe miesiące. Działanie ma na celu nawiązanie współpracy ze szkołami europejskimi i promowanie naszej placówki na arenie międzynarodowej.

** Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.